Skip to content
Narrow screen resolution Wide screen resolution Auto adjust screen size Increase font size Decrease font size Default font size

Joomla

Home arrow About us arrow Waarom een ligfiets
Waarom een ligfiets

 Fietsen deed ik altijd al graag. Alleen die zadelpijn, niet alleen pijnlijke billen maar ook gevoelloos worden van de edele delen (het verborgen nadeel van racefietsen), pijnlijke polsen en nekpijn vond ik niet fijn. Ook was ik geïnteresseerd in techniek, dus nieuwe ontwikkelingen in fietsen volgde ik op de voet. Ligfietsen zijn eigenlijk niet nieuw (al sinds de 30-er jaren van de vorige eeuw, zie Velorama), maar in Nederland is de ligfiets de afgelopen 25 jaar toch 'booming'. En inderdaad bleek bij proefritten al meteen de voordelen:

  • comfortabel fietsen: geen zadelpijn meer, de fietsbroek met zeemleer is niet meer nodig. Geen pijn meer in de polsen of de nek!
  • sneller: door de betere stroomlijn fiets je een stuk sneller bij dezelfde inspanning. ALLE snelheidsrecords bij fietsen zijn op ligfietsen gereden. Zie voor een vergelijking de site van M5 bij "Waarom een M5, Meetresultaten".
  • beter uitzicht: ontspannen kijk je om je heen.
  • veiliger: met je benen voor je kun een aanrijding opvangen en over de kop gaan is bijna onmogelijk.
  • fun: je valt flink op (vooral kinderen reageren leuk) en bij een verkeerslicht heb je zo aanspraak.


Wil je meer weten over ligfietsen? Kijk dan op de Ligfietsplaza met (bijna) alles wat maar over ligfietsen te weten valt: modellen, ervaringen, nieuws, etc. Mijn huidige ligfiets komt van de Liggende Hollander in Eindhoven (klik in het menu op M5 Blueglide). Er zijn ook een paar (kleine) nadelen aan een ligfiets:

  • achterom kijken is lastiger. Sommige ligfietsers hebben daarom een achteruitkijkspiegeltje.
  • de meeste ligfietsen zijn minder geschikt voor zandpaden en ander terreinwerk.
  • ligfietsen zijn iets zwaarder dan een racefiets, het accelereren gaat dus iets langzamer. Het gewicht ligt meestal op 15-20 kg, te vergelijken met een stadsfiets. Eenmaal op gang ben ik iets sneller dan een racefiets (zelfs met een winkelwagentje boodschappen in de bak). Challenge heeft tegenwoordig modellen van 10 kg (de SL-serie), en in reactie daarop hebben diverse merken 'light' modellen ontwikkeld.
  • in de stad kun je niet over stoeprandjes springen zoals met een mountainbike of hele korte bochtjes maken. Een ligfiets komt toch het beste tot zijn recht op de iets langere afstand en op goede fietspaden.
  • door de gestroomlijnde vorm is 'in het wiel rijden' zoals bij wedstrijden een stuk minder interessant.
  • versatile-andre.jpgligfietsen zijn een stuk duurder dan vergelijkbare gewone fietsen, die fabrieksmatig en in grote series worden gemaakt. De prijzen zijn vergelijkbaar met exclusieve, handgemaakte fietsen zoals van Koga Myata. Een recente ontwikkeling is het aanbod van 'instapmodellen' rond de € 1.000,- maar een meeste ligfietsen liggen tussen de € 1.500,- en € 2.500,-. Bijzondere ligfietsen kosten nog aanzienlijk meer, zoals de Greenmachine (€ 3.500,-) of gestroomlijnde fietsen als de Versatile (€ 8.000).




 
< Prev   Next >